sus, maj , 9, 7 etc.

2005-12-18 18:23
charlotte Swenssons avatar
Inlägg: 1
Instrument: Visa
Alla dessa ackord , Jag har ännu inte riktigt förstått hur man skapar ett sus-ackord , ett maj-ackord , vad 9 ,7 , 4 , 5 , 11 ? vad siffrorna har för betydelse .. Någon som har en extremt bra förklarning eller vill hänvisa till nån bra sida / bok eller något .. så jag kan lära mej ?
Permanent länkAnmäl
2005-12-19 13:16
Johanness avatar
Inlägg: 17
Instrument: Visa
En vanlig durtreklang består av en grundton, grundtonens stora ters och grundtonens kvint. En molltreklang är samma sak fast med en liten ters.
I en fyrklang (alltså ett septimackord)lägger man även till grundtonens septim. Om septimen är stor (som i C-B) kallas ackordet för ett maj-ackord och skrivs Cmaj7. (Ibland ersätts "maj" och ibland även sjuan med en liten triangelsymbol, som dock betyder samma sak.) Om septimen är liten (som i G-F) blir det ett vanligt septimackord, och skrivs G7.
Ett durackord med liten septim är även ett dominant ackord, och leder till tonartens grundton.

I ett nioackord lägger man till grundtonens nona, stor eller liten (samma sak som en sekund, fast oktaverad en oktav upp). Och så fortsätter det. I tretton-ackord och liknande brukar man ta bort kvinten och lite andra toner för att det inte skall låta för grötigt.

Ett dim-ackord är ett ackord bestående enbart av små terser. Tänk ett mollackord, och sänk kvinten ett halvt tonsteg. Lägg sedan till sjuan ocksåk och sänk den två tonsteg (för enkelhetens skull kan man tänka sig en sext). Då har du ett dim-ackord. Även dim-ackordet har en dominantfunktion. Det finns endast tre unika dimackord.

Ett sus-ackord då, är helt enkelt ett vanligt ackord, vilket som helst, med höjd eller sänkt ters. Om man bara skriver Csus menar man i regel Csus4, vilket innebär att tersen är höjd till en kvart. Även Csus2 förekommer, där tersen är sänkt till en sekund.
Permanent länkAnmäl
2005-12-19 22:03
Thomas Tydals avatar
Inlägg: 31
Instrument: Visa
Kan ju tipsa om min hemsida där du kan se hur man tar ackorden på piano och gitarr: [/url].
Permanent länkAnmäl
2006-12-28 13:26
Lars Goldkuhls avatar
Inlägg: 9
Instrument: Visa
Känner tyvärr inte till om det finns någon riktigt bra bok på området - en bok som inte bara "korvstoppar" en massa info utan även lägger in grundläggande bra exempel att relatera till. Finns säkert, men jag har inte hittat en ordentligt bra än. Okej finns väl men jag har inte letat tillräckligt.

Johannes förklaring däremot är beundransvärd.

Kan tillägga att ett 11-ackord (som klingar schlager) spelas enklast så här:
Exempel G11 på piano: Spela ett G i basen. Lägg samtidigt till ett F-ackord i högerhanden - vips har du spelat ett G11.
Från G räknat så blir tonerna F, A och C = 7, 9 och 11 i ordning, eller hur?

Exempel D11: Spela ett D i basen. Lägg samtidigt till ett
C-ackord i högerhanden - vips har du spelat ett D11 osv.

Apropå ackord så har jag precis installerat Finale 2007 (jag som inte jobbat med Finale på över tio år...) och försöker lägga in ett intro bestående av bara ackordanalys. För innan lead kommer in så brukar det ibland vara intro som bekant.
Jag får väl lägga pannan i djupa veck. Någon annan som förstår sig på Finale? Programmet vill ju hittills bara låta ackorden få stå där ifall det finns noter att relatera till... - Men ifall man vill ha ackordanalys utan några noter i ett intro/outro/solo eller något annat då? Hm. Suck. Ibland orkar man inte lägga ned timmar på att försöka fatta hur klassiska kompositörer/arrangörer har bollat med score.
Permanent länkAnmäl
2006-12-28 23:38
Marcus Rooss avatar
Inlägg: 860
Instrument: Visa
Jag har gjort en "Musikteori för tondöva" på min ukulelesida. Den kanske också kan räta ut några frågetecken.

http://www.ukulelesolen.se/tips_&_trix-musikteori.html
/Marcus\r\n\r\n--\r\nModerator på Vi Musiker | www.ukulelesolen.se
Permanent länkAnmäl