vers vs. refr ackord!

2007-06-02 18:18
voldes avatar
Inlägg: 13
Instrument: Visa
Mitt första inlägg här, så jag borde väl antagligen presentera mig lite först:)

Skriver ganska mycket låtar och har så gjort i ett par 7-8-9 år. Vill lära mig mer, spela mer och snacka om just det här med låtskrivande med andra!

Fråga: Jag har ett litet problem, och det är att jag är ganska duktig på refränger, men jag suger på verser. Så hittills, om inte turen infunnit sig, blir det ganska så tråkiga verser. Det är mycket lättare att ha en vers och sedan skriva refräng, än tvärtom.

Jag vet också att det inte finns några regler för hur en vers ska sättas ihop med en refräng. Eller gör det det? Så här ser mitt problem ut: Jag har en refräng som går Bm - E - A7 - D. Man kan börja versen med Bm, men jag kan tycka att lyftet inte kommer riktigt när det är dags för refrängen. Eller kan man börja med D? Andra alternativ?
Just såna här "baskunkaper" (om man nu kan kalla det för det?) känner jag att jag vill lära mig.. Peace! Hoppas på många bra svar!
Permanent länkAnmäl
2007-06-02 18:33
Ingvar Perssons avatar
Inlägg: 823
Instrument: Visa
Hej!
Efter att ha lyssnat på Elton Johns låtar, så tycker jag man kan göra lite som man vill. Det blir mera intressant då. Men det är min personliga åsikt. Finns säkert många olika idéer i den frågan.
/Ingvar

 - Ingvar - 

 

Permanent länkAnmäl
2007-06-03 14:27
Marcus Rooss avatar
Inlägg: 860
Instrument: Visa
Hur bekant är du med elimentär musikteori, såsom kvintcirklar och liknande?
Ibland kan man behöva känna till vilka regler som finns, för att kunna bryta dom.
/Marcus\r\n\r\n--\r\nModerator på Vi Musiker | www.ukulelesolen.se
Permanent länkAnmäl
2007-06-03 20:38
Jonas Valfridssons avatar
Inlägg: 80
Instrument: Visa
Eftersom du har en kvintbaserad ackordföljd i refrängen, kan du kanske ha en mer stegvis ackordföljd i versen? Då får du just en kontrast, som du verkar leta efter. Jag ska inte komponera låten åt dig, men ett spontant förslag:

Refräng:
Bm* - E - A - D
Bm - E - F# - F#
Vers:
F#m - F#m/E - F#m/Eb - D - C#
etcetera...

*Hmoll, antar jag?
Permanent länkAnmäl
2007-06-03 21:33
Sigvard Blixts avatar
Inlägg: 1029
Instrument: Visa
söndag 3 juni 2007, kl 20:38 skrev Valfrid


*Hmoll, antar jag?


Jo, så hette det ju förr i tiden, när jag och mina jämnåriga började att spela. I alla nyare "tabbar" och noter är det dock H-et borta och ersatt med B.
M.v.h:

/Sigvard Blixt, Örebro. Bas, gitarr samt PA-system!

Permanent länkAnmäl
2007-06-03 22:25
Jonas Valfridssons avatar
Inlägg: 80
Instrument: Visa
söndag 3 juni 2007, kl 21:33 skrev Sigvard
söndag 3 juni 2007, kl 20:38 skrev Valfrid


*Hmoll, antar jag?


Jo, så hette det ju förr i tiden, när jag och mina jämnåriga började att spela. I alla nyare "tabbar" och noter är det dock H-et borta och ersatt med B.
M.v.h:


Men inte bland mina kollegor. :) Men det verkar bli allt vanligare i musikskolor och liknande.
Permanent länkAnmäl
2007-06-04 12:42
voldes avatar
Inlägg: 13
Instrument: Visa
lördag 2 juni 2007, kl 18:33 skrev Ingvar
Hej!
Efter att ha lyssnat på Elton Johns låtar, så tycker jag man kan göra lite som man vill. Det blir mera intressant då. Men det är min personliga åsikt. Finns säkert många olika idéer i den frågan.
/Ingvar


Jo, jag håller med om att Elton John är ett bra exempel på att man kan göra lite som man vill, sålänge det låter bra. Många gånger blir det ju så. Just nu är jag dock mer inne på att, som nån skrev, lära mig grunderna i komposition så att man senare kan bryta mot de:)

söndag 3 juni 2007, kl 14:27 skrev Roosen
Hur bekant är du med elimentär musikteori, såsom kvintcirklar och liknande?
Ibland kan man behöva känna till vilka regler som finns, för att kunna bryta dom.


Jag är inte ens halvbekant med kvintcirklar och liknande:) Men jag vill gärna lära mig!


söndag 3 juni 2007, kl 20:38 skrev Valfrid
Eftersom du har en kvintbaserad ackordföljd i refrängen, kan du kanske ha en mer stegvis ackordföljd i versen? Då får du just en kontrast, som du verkar leta efter. Jag ska inte komponera låten åt dig, men ett spontant förslag:

Refräng:
Bm* - E - A - D
Bm - E - F# - F#
Vers:
F#m - F#m/E - F#m/Eb - D - C#
etcetera...

*Hmoll, antar jag?


Så fort det här inlägget är klart ska jag ge mig i kast med det du skrev:)

Permanent länkAnmäl
2007-06-07 19:07
Marcus Rooss avatar
Inlägg: 860
Instrument: Visa
Nu är det bara att få tag i literatur. Om du vill lära dig teorin alltså.
Jag har en "Musikteori för tondöva" på min hemsida.
Där förklaras en del termer.

www.ukulelesolen.se
/Marcus\r\n\r\n--\r\nModerator på Vi Musiker | www.ukulelesolen.se
Permanent länkAnmäl
2007-07-04 00:17
Rocklarocks avatar
Inlägg: 54
Instrument: Visa
Jag kan ge lite förslag. Själv har jag skrivit en låt som har både vers och refräng på F#m på 9:de bandet på gitarr då. Det går olika fort på vers och refräng.

Jag har.

Vers:
F#m D A E

Refräng:

F#m D E A
F#m D E Dmaj7

Så jag håller samma ackord följd så att säga. Fast i refrängen så byter jag plats på A och E. Det behöver inte vara någon skilnad i vers och refräng men det låter bättre. Jag kan hjälpa dig med låten. Här är några förslag:

1. Vers:
D Bm A Bm

Refräng:
D Bm E A7
Bm D E A7

Som du sade så är det svårt att bara ha en refräng och inte en vers så jag kan tyvärr bara komma på ett förslag.



Permanent länkAnmäl
2007-07-16 23:32
Johan Esperssons avatar
Inlägg: 8
Instrument: Visa
detta beror ju på vilken typ av låt, men en vanlig rock/pop låt, skulle jag nog satsa på en vädligt glad vers, för att ge extra styrka åt Bm i refrängen. Denna ackord följden känns väldigt trallvänlig.

en hastig kladd jag gjorde

vers
| A | D | A | E |
| A | D | A | F#m |
Brygga :
| D | Bm | D | Bm | A | A |


elr du ngt av dom här ackorden i alla fall, du bör ogjärna blanda in ackord som C # dur elr Eb. försök hålla dej till A, d e, Bm, F#m, c#m. det e väl den enda regeln.

Permanent länkAnmäl
2007-07-17 13:05
voldes avatar
Inlägg: 13
Instrument: Visa
Tackar för alla förslag! Har nu byggt ut refrengen så här:

Bm E A7 D
Bm G D A

Alternativt köra följande rader många gånger så att det blir:

Bm E A7 D
Bm E A7 D
Bm G D A
Bm G D A

Efter det kommer "förlängningen" av låten, dvs ÄNNU sorgligare. (alternativt 2 ggr där också)

Bm Fm# G D
Bm Fm# G D

Efter sista D passar ett A finfint, och för att "ljusa upp" kommer jag nog trycka in ett D eller A som första ton i versen. Första idén är alltså ganska enkel, men bra:

A D

Ganska långa ackord för att sedan mot slutet av versen höja tills refrengen kommer. Gillar när man nästan kan höra att "snart kommer refrängen". Lite som Jeff Buckleys "Hallelujah". Ganska dramatiskt.

Och nej, det är ingen rocklåt, snarare en vemodig poplåt, stillsam sådan. Aja, tack för era tips, de har verkligen varit till hjälp! Har letat efter bollplank länge.

En annan grej som jag funderat på är att helt enkelt skippa refräng- och verstugget och göra som cornelis. En lång vers som höjs och höjs.

Iom att refrängen kommer bli ganska lång kanske det är en bra ide att bara ha en lång refräng som hela tiden byggs upp?

Finns ju oändliga alternativ, nu ska jag bara hitta ett format som passar detta lilla stycke:)

Tack!
Permanent länkAnmäl
2007-07-17 22:26
Jonas Valfridssons avatar
Inlägg: 80
Instrument: Visa
tisdag 17 juli 2007, kl 13:05 skrev volde
. Första idén är alltså ganska enkel, men bra:

A D


Om du rör dig runt dom ackorden kan det vara schysst att blanda in ett G ibland, eller än hellre ett Gmoll.

Citat:
lr du ngt av dom här ackorden i alla fall, du bör ogjärna blanda in ackord som C # dur elr Eb. försök hålla dej till A, d e, Bm, F#m, c#m. det e väl den enda regeln.


tsss, tsss.... :)
Permanent länkAnmäl
2007-07-17 23:54
voldes avatar
Inlägg: 13
Instrument: Visa
Det dör G-mollet fastnade jag för! Tack för den..
Permanent länkAnmäl